Portret van de graveur Paul Lauters
De kunstschilder en graveur, Paul Lauters, poseert in driekwart houding, en zit op een stoel met het gezicht naar de toeschouwer gekeerd. Geen enkel overbodig decor verstoort dit portret, alleen enkele elementen zoals het penseel, het vod en het doek op de achtergrond doen denken aan zijn beroep. Het doek op een schildersezel stelt een landschap voor, zijn favoriete voorwerp. Hij is een welgestelde man en onder zijn schilderschort is hij gekleed in stadskleding. Hij kiest een conventionele maar toch ontspannen houding. Hiervan getuigen de hangende schouders en het half openstaande vest. Deze houding evenals zijn blik geven een zekere welwillende strengheid aan het schilderij. De rimpels op het voorhoofd en in de ooghoeken, de kaalhoofdigheid en een lichte dubbele kin maken van dit kunstwerk een realistisch portret. Het belang van dit schilderij zit in deze keuze om het onderwerp niet te idealiseren.
André Hennebicq, de auteur van het schilderij, was de leerling van Joseph Stallaert en van Jean-François Portaels. Directeur van de Academie van Bergen van 1870 tot 1879, vestigt hij zich daarna te Sint-Gillis Lausannestraat n° 1-3, plek die tegelijkertijd dienst deed als huis en als atelier.
Identiteitsfiche van het kunstwerk:
Auteur: (Toegeschreven aan) André Hennebicq (1863 – 1904)
Titel: Portret van de graveur Paul Lauters
Techniek: Olieverf op doek
Afmetingen: 123 cm x 88 cm
Oorsprong: legaat Francis Lauters
Inv. : T.150